Dina personuppgifter

PGM Golf värnar om din integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Det är PGM Golfs målsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd. Genom godkännande av dessa Köpvillkor samtycker du som kund till PGM Golfs behandling av personuppgifter enligt vår GDPR policy.

Vi förbinder oss att inte på något sätt lämna ut eller sälja vidare de personuppgifter som vi inhämtar från våra kunder. Vi inhämtar bara den information som vi behöver för att kunna behandla din order och informationen används bara av oss själva samt de partner vi använder för att kunna genomföra köpet. 

Transportvillkor

FRAKTKOSTNAD

Alla ordrar levereras helt fraktfritt*. 

TRANSPORTÖR

Vid leveranser inom Sverige använder vi DHL, Bring och PostNord. Leveranser från Kina, Spanien och Holland fraktas av leverantörens egen transportör.

AVISERING

Våra transportörer kommer under något skede av leveransen att avisera dig via SMS och det är därför ett krav att förse oss med ett mobiltelefonnummer i samband med din beställning.

LEVERANSTID FÖR VAROR I VÅRT EGET LAGER

Leveranser från vårt eget lager i Varberg sker endast inom Sverige. Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar. När ditt paket har skickats kommer vi att skicka ett mail med en länk till dig, så att du kan följa din beställning.

LEVERANSTID FÖR VAROR FRÅN NÅGON AV VÅRA PARTNERS/LEVERANTÖRER

Leveranser från våra parners/leverantörer skickas från Kina, Spanien och Holland. Leveranstiden är normalt 16-26 dagar när varan skickas från Kina. Leveranstiden är normalt 5-10 dagar när varan skickas från Spanien eller Holland. När ditt paket har skickats kommer vi att skicka ett mail med en länk till dig, så att du kan följa din beställning.

VART BEFINNER SIG MIN PRODUKT NU?

När ditt paket har skickats kommer vi att skicka ett mail med en länk till dig, så att du kan följa din leverans online. Där kan du enkelt se var i transportkedjan din produkt befinner sig - exempelvis när din produkt lämnat lagret. Det kan ta upp till 48 timmar innan informationen uppdateras första gången, från att vi skickat ut varan. Kontrollera även din skräppost, så att mailet inte hamnat där. 

TRANSPORTFÖRSENINGAR

Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via separat mail. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning. I undantagsfall kan leveransen ta längre tid p.g.a. förseningar hos våra transportörer. Var er order befinner sig kan ni se via länken ni får när vi skickat ut er vara. I de fall varan lämnat vårt lager och förseningen därmed beror på vår transportör ber vi er att, för snabbast möjliga hantering, i första hand kontakta speditören direkt, då förseningen av transporten tyvärr står utanför vår kontroll.

Om ni upprättar en direktkontakt med transportören får ni besked betydligt snabbare än om ni skulle vända er till oss, eftersom vi i vår hand då måste vända oss till transportören och sedan återkomma till er, vilket ger längre responstid. Vi har också svårt att som mellanhand boka en tid för utleverans till er, eftersom vi inte vet vilken tid som passar bäst för er att ta emot godset.

LEVERANSTID PÅ VAROR SOM EJ FINNS I LAGER

Många produkter tar slut i lager snabbare än vi hunnit få in nya. I vissa fall erbjuder vi då dig som kund möjlighet att förboka en vara från nästa sändning. Vi anger då tydligt på produktsidan att varan ej finns i lager för omgående leverans, och anger en uppskattad tidpunkt för när varan kommer in i lager. Om förändringar i inleveransdatum uppstår, så meddelar vi det på produktsidan för den vara ni beställt.

Vår kundtjänst kan inte ge någon ytterligare information än den som du finner där. Har du förbokat en vara och väntar på leverans - håll utkik på produktsidan för mer information. Om en försening av beräknat ankomstdatum inträffar, beror det på faktorer som ligger utanför vår kontroll som vi tyvärr inte kan påverka.

I vissa fall får vi endast in ett begränsat antal varor, vilket innebär att hela sändningen som är på väg till vårt lager kan bli förbokad innan varan anländer vårt lager. Vi tar då bort möjligheten att förboka varan. Om varor inte finns i lager, och därmed har längre leveranstid, anger vi det tydligt i varukorgen och på produktbeskrivningen.

LEVERANS TILL ANNAN ADRESS OCH ÄNDRING AV TRANSPORTUPPDRAG

Ändring av leveransadress för pågående leverans kan endast göras för försändelser som betalats med kort eller direktbetalning via internetbank. Detta pga regler för att förebygga risken för bedrägeri. För ändringar (gäller även telefonnummer) i transportuppdraget (då en order redan är lagd) tas en administrativ avgift om minst 500kr ut.

Önskar du välja en annan leveransadress än din folkbokföringsadress kan du kryssa i "Annan leveransadress" i kassan och fylla i önskad leveransadress. Det är i dessa fall vanligt att betalsätten faktura och delbetalning inte är tillgängliga pga den ökade bedrägeririsken.

HEMLEVERANS/ UTLÄMNINGSSTÄLLE

VAD ÄR HEMLEVERANS RESPEKTIVE LEVERANS TILL UTLÄMNINGSSTÄLLE?
Våra produkter skickas normail direkt hem till angiven leveransadress. Är varan för stor för att få plats i er brevlåda, eller om ni inte skulle haa möjlighet att vara hemmaa för att motta paketet kan varan bli hämtad på valt utlämningsställe.

I kassan framgår vilket transportsätt som förmodligen kommer att användas för er leverans. PGM Golf avgör vilket transportsätt som används för din beställning, förutom de fall då du själv valt hemleverans mot extrakostnad av en vara som normalt skickas till utlämningsställe.

HEMLEVERANS

Du som gjort köpet i egenskap av privatperson får alltid en föravisering från fraktbolaget så att ni kan komma överens om en dag som passar er för utkörning. Hemleverans sker till din fastighets ytterdörr eller tomtgräns under förutsättning att det:

Finns körbar väg för speditörens lastbil.

Du bor inte på en mycket avlägsen landsbygd (gäller främst delar av Norrlands inland samt på öar utan broförbindelse) dit våra speditörer inte kan leverera.

VAD KRÄVS VID HEMLEVERANS?

Vid leverans till privatperson sker utlämning till mottagaren eller dennes bud mot uppvisande av giltig legitimationshandling. Vid utlämning till bud skall denne uppvisa både sin egen och den på sändningen angivna mottagarens legitimationshandling.

OUTLÖSTA FÖRSÄNDELSER

Försändelser som skickas till utlämningsställe med PostNord ligger på uthämtningsstället i 7 dagar innan den returneras till oss.

SKADOR PÅ EMBALLAGET

Om du upptäcker skador på emballaget och/eller produkten så är du skyldig att se till att dessa skador antecknas på kvittensen eller vid utlämningsstället innan du kvitterar ut godset. När du tar emot godset godkänner du i annat fall till speditören (genom din kvittens av godset) att det inte finns någon synlig emballageskada, vilket håller speditören skadelösa. PGM Golf tar ej ansvar för synliga transportskador som inte anmälts till speditören vid leveranstillfället.

EJ SYNLIG TRANSPORTSKADA

Om en produktskada som ej är synlig utanpå emballaget (s.k dold transportskada) skulle uppstå ber vi dig att göra en anmälan snarast möjligt (inom skälig tid) till oss, skicka även med sändningsnummer och dokumentering av skadans omfattning. Bifoga gärna bilder. Kontakta därefter vår kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

HUR GÖR JAG VID TRANSPORTSKADA?

För att kontakta oss gällande en transportskada skickar du ett mail till support@pgmgolf.se. Anmälan om synlig transportskada skall alltid anmälas direkt till oss, senast inom sju dagar. Det är därför viktigt att du avemballerar och inspekterar dina produkter noggrant direkt när du tar emot varan. För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.

POSTNORD

Efter att du hämtat ut ditt gods som blivit skickat med PostNord är du själv skyldig att kontrollera om godset är transportskadat och i så fall anmäla skadan till PostNord samma dag, antingen via telefon 0771-33 33 10 eller via PostNords hemsida.

Betalning

ÅLDERSGRÄNS

För att handla på PGM Golf måste du ha fyllt 16 år enligt konsumentverkets riktlinjer. Om du är under 18 år behöver du målsmans godkännande.

PRISER

Alla priser i vår butik visas inkl. moms. I kassan och på ditt kvitto visas även ingående moms. Hos oss kan du handla oavsett ordervärde.

HUR BETALAR JAG?

Du betalar din order vid beställningstillfället i vår kassa online. 

ORDERBEKRÄFTELSE

I samband med ditt köp erhåller du en orderbekräftelse inom 1 timme. Orderbekräftelsen reflekterar innehållet i ditt köp, så som

  • Fakturerings samt leveransadress

  • Val av betalsätt

  • Belopp exkl samt inkl moms

  • Ev bilagor du hittar under produktsidan

  • Information om hur du kontaktar kundservice.

KVITTO

Orderbekräftelsen du får från oss används som kvitto. Orderbekräftelsen mailas ut från oss direkt efter orderläggning. Din orderbekräftelse eller Klarnakvitto gäller som garantibevis.

Ångerrätt

Privatkonsumenter har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distanshandelslagen. Ångerrätten börjar gälla samma dag som varan (eller en väsentlig del av den) tas emot av konsumenten. Meddela oss via mail till vår kundtjänst senast 14 dagar efter mottagande av din produkt, om du vill utnyttja ångerrätten. Vid godkänt ångrat köp återbetalar vi dig skyndsamt, och inom 14 dagar efter att du meddelat oss att du ångrar ditt köp.

SÅ HÄR GÖR DU

Hör av dig till vår kuntjönst om du vill ångra ditt köp. Vill du hellre skriva brev kan du istället använda Konsumentverkets ångerblankett för att ångra ditt köp, som du skickar med brev till oss. Berätta gärna om orsaken till att du vill ångra ditt köp.

RETURNERA VARA

Varan måste returneras till oss senast 14 dagar efter att du meddelat oss om att du vill ångra ditt köp. Varan bör förpackas väl i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund.

RETURADRESS OCH TRANSPORTÖR

Du måste själv bekosta och ombesörja returfrakt. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Paket kan inte skickas till vår Box-adress och hämtas ej ut på utlämningsställe/postombud, utan måste levereras hela vägen direkt till PGM Golfs lageradress.

Fråga gärna din speditör om hjälp att välja rätt transporttjänst. Du får vår returadress när du anmäler ditt ångrade köp till oss. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse.

FÖR STOR VARA FÖR ATT RETURNERA VIA POSTOMBUD

I vissa fall är varan du beställt för stor för att kunna returneras via postombud och i sådant fall behöver du som kund boka en transport och upphämtning med valfri annan fraktspeditör än Postnord, t.ex. Schenker eller DHL. Hör av dig direkt till transportören, då vi inte är inblandade i denna del av processen.

RETURFRAKTENS KOSTNAD

Returfrakten kostar från 50kr men eftersom det slutgiltiga fraktpriset beror på varans storlek, vikt, plats vart ifrån produkten skickas samt vilken speditör du valt så kan vi dessvärre inte kommunicera ett fast pris för er returfrakt på förhand. Notera därför att kostnaden för att returnera en vara kan komma att vara avsevärt högre än vårt exempel. Priset på er returfrakt får ni av den transportör ni väljer att hantera returen.

SKADAD VARA ELLER VARA EJ I NYSKICK

Notera att om varan minskat i värde till följd av att du hanterat den i större utsträckning än vad som varit nödvändigt, till exempel för att undersöka varan, så har vi enligt lagen rätt att göra ett värdeminskningsavdrag från återbetalningen, om vi bedömer att returnerad vara inte längre är i nyskick och måste säljas som begagnad. Detta gäller också om originalemballaget är skadat, eller saknas. Använd alltid genomskinlig tejp för att försluta kartongen. Användning av annan tejp innebär värdeminskning pga skadat emballage.

PGM Golfs åtar sig inget ansvar för transportskador vid returfrakt. Var därför noga med att emballera varan väl, eftersom de flesta transportbolag inte tar ansvar för transportskador i händelse av otillräcklig emballering.

OGILTIGT ÅNGRAT KÖP

Vid ogiltigt påkallande av ångrat köp skickas en anmaning till dig att hämta produkten, detta skall göras inom 3 kalendermånader från anmaningen, därefter kasseras annars varan. Önskar du att vi skickar varan åter till dig så kan detta i de flesta fall göras mot fraktkostnad. En administrativ avgift om 400kr tas alltid ut i samband med mottagandet av varor (i syfte att ångra köpet) som inte längre kan behandlas som ett ångrat köp. Ett ogiltigt ångrat köp kan till exempel vara att du meddelat oss mer än 14 dagar efter att du mottagit varan.

EJ UTHÄMTAD FÖRSÄNDELSE

Ej uthämtad försändelse, eller vägran att ta emot försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.

FÖRETAG OCH ÅNGERRÄTT

Ångerrätten gäller inte företag.

Reklamation

Som privatperson har du alltid 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Meddelande om fel i vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Att anmäla fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid. Det är endast ursprungskund som har möjligheten att reklamera till PGM Golf.

SÅ HÄR REKLAMERAR DU

Vid reklamation tar du kontakt med vår kundtjänst. Beskriv orsaken till din reklamation så detaljerat som möjligt. Bifoga gärna bilder. Ju mer information du inkommer med, desto snabbare kan vi hantera er reklamation.

VI KAN INTE HANDLÄGGA REKLAMATIONER SOM MEDDELAS VIA TELEFON.

Orsaken är att reklamationsärenden vanligtvis innebär att vi behöver se bilder på felet, samt i många fall diskutera en lösning med vår serviceverkstad och tillverkaren innan vi kan återkomma med den bästa lösningen på problemet. Då vi är flera handläggare, så kan vi med skriftlig kommunikation och bildunderlag fortsätta att hantera ditt ärende även om den du först hade kontakt med t.ex är sjuk eller har gått på semester.

FILMA FELET

Om du har en film som visar felet men filmen är för stor för att skicka till oss, så rekommenderar vi att du kontatar oss. Vi kan då skicka dig en länk där du kan ladda upp större material för vår beskådan.

RETUR AV REKLAMERAD VARA

EMBALLERING

Varan måste före retur nedmonteras till den storlek den hade vid leverans. PGM Golf bekostar inte demonterings- eller monteringskostnader i de fall det är nödvändigt för att returnera varan. Emballera varan noga och helst i det emballage varan låg förpackad i vid leverans. Om varan levererades på pall, skall reklamerad vara returneras på pall av samma storlek som vid ursprunglig leverans.

Kunden ansvarar för transportskador på reklamerat gods som returneras med otillräcklig emballering, samt eventuella ökade transportkostnader som beror på otillräcklig eller felaktig emballering - exempelvis avsaknad av pall om sådan funnits vid ursprunglig leverans, eller om kartongen ej är stapelbar. Med stapelbar menas att en likadant paketerad identiskt kartong skall kunna ställas stabilt på godset utan att någon av godsen skadas.

FRAKTKOSTNAD I SAMBAND MED REKLAMATION

För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten tur och retur betald vid ett giltigt reklamationsärende. I de fall returärendet ej är giltigt, t.ex om inget fel föreligger på produkten eller om felet inte är ett ursprungsfel, debiteras kunden för våra faktiska kostnader i samband med den felaktiga reklamationen. Detta inkluderar fraktkostnad tur och retur samt en administrativ avgift om 600kr.

I de fall där returärendet ej är giltigt och avemballering, montering, funktionskontroll samt återemballering tagit mer än 15 minuter att genomföra, debiteras kunden (utöver fraktkostnader) faktiskt nedlagd arbetstid i ärendet (900kr/påbörjad tim inkl moms).

EJ MOTTAGEN ÅTGÄRDAD REKLAMATION SAMT OGILTIG REKLAMATION

Varor som skickats till oss på reklamation, och efter att reklamationen åtgärdats samt skickats tillbaka till er - inkommer i retur till oss utan giltigt returskäl (t.ex icke mottagna/uthämtade ersättningsvaror/reparerade varor) räknas som kunds egendom. Betalningskrav för varan kvarstår därför. Produkter som ej avhämtas inom 3 kalendermånader från av PGM Golfs skickade anmaning, kommer att kasseras. Detta gäller även för reklamationer där inget fel på den reklamerade produkten kunnat konstateras av PGM Golf (s.k. ogiltig reklamation).

MONTERING, JUSTERING OCH/ELLER INSTALLATION

Vissa varor kräver montering, justering och/eller installation som inte ingår i köpet. Detta är inte ett giltigt skäl till reklamation, men vår kundtjänst hjälper er gärna att svara på frågor.

REKLAMATIONSÅTGÄRDER

I samband med din reklamation kommer vår kundservice i samråd med vår serviceverkstad besluta vad som anses vare den rimligaste åtgärden för just din reklamation. Olika typer av reklamationsåtgärder är exempelvis,

  • Prisavdrag

  • Reservdelar

  • Reparation

  • Omleverans

  • Hävning

Vid en eventuell hävning av ditt köp genomförs återbetalningen via PGM Golf.

TVIST

PGM Golf följer alltid svensk lagstiftning. I händelse av tvist följer PGM Golf alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Vid en nationell tvist hänvisar vi till Allmänna Reklamationsnämnden. I övriga fall så finns Europeiska Kommissionens online-plattform (ODR) att tillgå för tvistlösning. Mer information gällande lösningar finner ni på ODR's hemsida. https://webgate.ec.europa.eu/odr/

Vi följer ARNs rekommendationer. Vid eventuella tvister kan du som konsument kontakta ARN via arn.se eller post:

Allmänna reklamationsnämnden

Box 174

101 23 Stockholm

Garanti

HUR GÖR JAG FÖR ATT UTNYTTJA MIN GARANTI?

Om du vill använda din garanti, meddelar du oss inom garantiperioden (räknat från inköpsdatum) genom att kontakta vår kundtjänst. Meddelandet skall nå oss inom skälig tid från det att ni upptäckt eller borde ha upptäckt ett fabrikationsfel.

GARANTIPROCESSEN

Fabrikationsfel ska konstateras av PGM Golf, varpå du som kund får en fri reparation, fria reservdelar, alternativt en ny produkt, samt ersätts för eventuella fraktkostnader. Det är PGM Golfs som avgör vilket av dessa alternativ som skall användas. PGM Golf bekostar inte ev. felsökning, om sådan måste göras av tredje part för att lokalisera felet. Vid fria reservdelar ersätter vi inte eventuell kostnad för utbyte av den trasiga delen. Om felet orsakats av t.ex. handhavandefel, slitage eller felinställd produkt måste vi debitera dig kostnaden. Det gäller även i de fall som vi inte kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv eller varit oaktsam med produkten.

NÄR GÄLLER INTE PRODUKTGARANTIN?

Produktgarantin gäller inte om du gjort egen förändring av produktens funktion och/eller utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan egen konfigurering/hantering/reparation av produkten som inte finns beskrivet i bruksanvisningen. Garantin gäller den ursprungliga köparen av varan och inte om produkten sålts vidare i andra hand.

KVITTENS/ GARANTIBEVIS/ ORDERBEKRÄFTELSE

Din orderbekräftelse eller Klarna-kvitto gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.

FÖR FÖRETAG

För företag gäller den garantirätt som ges från tillverkaren, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer, men är vanligtvis minst 1 år.

SÄRSKILDA VILLKOR VID VISSA S.K. GRATISVAROR

Vid vissa tillfälle kan PGM Golf erbjuda gåvor, t.ex vid köp över ett visst belopp eller vid köp av en viss vara. Sådana varor som tillkommit kunden som gåva, kan inte reklameras och tillfaller kunden utan reklamationsrätt eller garanti.

DETALJFÖRBÄTTRINGAR/FÖRÄNDRINGAR FRÅN FABRIK

Vi strävar alltid efter att hålla våra produkter i absolut toppkvalitet, både vad gäller funktion och design. Därför jobbar vi ständigt tillsammans med våra fabriker för att göra förbättringar och förändringar i produkterna för att hålla dem på en hög standard, så att du som kund ska få den bästa möjliga upplevelsen av produkten. Små ändringar gällande t ex design på knappar, reglage, små färgändringar mm som ej överensstämmer med den senast uppdaterade bilden på hemsidan kan därför förekomma. Vi uppdaterar alla bilder så fort det är möjligt efter att dessa eventuella ändringar sker.

Force Majeure

PGM Golf är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar PGM Golfs fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.